Jak rozpoznać i leczyć autyzm?

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, u każdego objawia się innym stopniem zaawansowania. Najczęściej jest to problem z nawiązaniem kontaktów społecznych. Wczesna diagnoza oraz terapia dają możliwość lepszego rozwoju.

Co to jest autyzm?

Autyzm jest zaburzeniem neurologicznym. Niestety nie ma jednoznacznych badań do wskazania przyczyny tego zaburzenia. Pierwsze jego objawy mogą pojawić się już w wieku niemowlęcym, diagnozuje się go najczęściej przed ukończeniem 3. roku życia, wówczas staje się bardziej widoczny. Wczesna diagnoza oraz terapia dają możliwość lepszego funkcjonowania w życiu i zminimalizować objawy. Przychodnia Neurorehabilitacyjna Aktiv-Med zatrudnia doświadczoną kadrę specjalistów i lekarzy. Świadczą usługi w zakresie diagnozy i terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami rozwoju, ale również ze schorzeniami ortopedycznymi, kardiologicznymi i onkologicznymi.

Objawy autyzmu

Najczęstszymi objawami autyzmu są:

• problemy z mówieniem dziecko nie gaworzy,
  • sprawia wrażenie, że nie wie, co się do niego mówi,
  • nie reaguje na własne imię,
  • unika kontaktu wzrokowego, problem ze skupieniem uwagi,
  • nie reaguje na polecenia,
  • ma problemy z zabawami dźwiękonaśladowczymi, trudności z wyrażaniem emocji,
  • wykazuje lęki przed nieznanymi miejscami, ludźmi.

Leczenie autyzmu

Autyzm nie jest chorobą, tylko zaburzeniem, dlatego też nie ma jednego sprawdzonego środka w leczeniu. W tym przypadku możemy jedynie zastosować terapię, która pozwoli na przywrócenie sprawności psychicznej i fizycznej. Do nich należy psychoterapia, terapia ruchowa, dietoterapia. W leczeniu autyzmu bardzo ważną jest diagnoza psychiatryczna i neurologiczna, dzięki temu lekarz zaproponuje właściwą metodę terapeutyczną. Czasami konieczne jest wprowadzenie odpowiedniej diety, zmiany odżywiania i zastosowanie terapii psychologicznej. Dość często stosuje się muzykoterapię, dogoterapię oraz metodę 3i, polegająca na rozwijaniu w dziecku relacji i komunikacji z drugim człowiekiem, co pozwoli mu lepiej funkcjonować w życiu społecznym.