Jak przygotować się do wizyty u neurologa?

Neurologia to bardzo wyjątkowa i ważna dziedzina medycyny. W tej specjalizacji lekarz  głównie zajmuje się schorzeniami obwodowego oraz ośrodkowego układu nerwowego.  W skład układu nerwowego wchodzą nerwy obwodowe, rdzeń kręgowy i mózg. Neurologia jest bardzo powiązana z innymi specjalizacjami, takimi jak psychiatria, która w odróżnieniu od neurologii zajmuje się przyczynami biochemicznymi zaburzającymi funkcjonowanie mózgu.  Czym więc zajmuje się neurolog, z jakimi schorzeniami warto się do niego udać oraz jak do takiej wizyty się przygotować?

Czym zajmuje się neurolog?

Zadaniem neurologa jest zdiagnozowanie, leczenie i profilaktyka schorzeń układu nerwowego. Najczęstszymi objawami oraz schorzeniami, z jakimi pacjenci przechodzą do neurologa są:

• silny ból głowy,
  • zaniki pamięci,
  • osłabianie mięśni (niedowład),
  • zaburzenia czucia,
  • utrata przytomności (nawet krótkotrwała),
  • drżenie rąk,
  • ruchy mimowolne (tiki, skurcze itp.),
  • zaburzenia równowagi i zawroty głowy,
  • zaburzenia widzenia, słuchu, równowagi, mowy, połykania lub chodzenia,
  • zaburzenia snu i trudność w zaśnięciu,
  • zwyrodnienie kręgosłupa,
  • rwa kulszowa,
  • stwardnienie rozsiane,
  • udar mózgu.

Lista chorób, jakimi zajmuje się neurolog, jest naprawdę długa. Sam lekarz musi mieć wyjątkowo wszechstronną wiedzę, by móc dobrze zdiagnozować pacjenta. Tutaj też bardzo istotne jest doświadczenie oraz umiejętności, ponieważ niektóre objawy nie od razu precyzują daną chorobę lub problem. Dlatego też wybierzcie sprawdzonego specjalistę, który będzie umiał wam pomóc.

Przygotowanie do wizyty u neurologa

Mimo, że wizyta u tego specjalisty może być podobna do takiej u lekarza rodzinnego, to warto się jednak do niej odpowiednio przygotować. Prowadź dziennik, w którym zapiszesz wszystkie niepokojące cię objawy i dolegliwości. Pamiętaj, że im bardziej szczegółowy opis, tym lepiej, ponieważ może to naprowadzić lekarza na dobry trop prowadzący do diagnozy. W twoim dzienniku powinieneś zapisywać pokarmy, które spożywasz i niepokojące reakcje na konkretne składniki, ilość snu każdego dnia, wysiłek fizyczny (ile trwa, intensywność, jaki rodzaj ćwiczeń), reakcje organizmu na zmianę pogody/skoki ciśnienia atmosferycznego, w przypadku kobiet warto zapisywać kiedy występujące miesiączka, podczas bólu dobrze jest zapisywać jego rodzaj, stopień nasilenia oraz jego lokalizację. Kolejnymi istotnymi rzeczami, na które warto zwrócić uwagę, są: przyjmowane leki, poziom stresu, inne występujące choroby oraz nadwrażliwość na bodźce (dźwięk, zapach, światło).

Na umówioną wizytę przygotuj taki dziennik, zbierz całą przydatną dokumentację medyczną, np. morfologia, OB, cholesterol. Dodatkowo zanotuj sobie pytania, które warto zadać lekarzowi.

Jakie badanie najczęściej wykonuje neurolog?

Na samym początku lekarz przeprowadza wywiad odnośnie twoich objawów, przyjmowanych leków, przebytych wcześniej chorób lub schorzeń neurologicznych, również tych w rodzinie. W niektórych sytuacjach lekarz pyta o sposób odżywania się, tryb życia, pracę itp. W dalszej części wizyty lekarz bada odruchy fizjologiczne (mięsień dwugłowy, skokowy, kolanowy, ramienno–promieniowy itp.). Dalsze badanie dotyczy prawidłowości mowy, czucia, postawy ciała oraz sposobu poruszania się pacjenta. Jest to podstawa, jaką wykonuje lekarz.

Dodatkowo badania, na których lekarz neurolog opiera swoją diagnozę, to najczęściej:

• Rezonans magnetyczny: badanie nieinwazyjne, pozwalające na ocenę wewnętrznych struktur organizmu. Rezonans magnetyczny wykorzystuje się przy diagnostyce schorzeń ośrodkowego układu nerwowego, przy wykrywaniu guzów serca, płuc, narządów rozrodczych czy tkanek miękkich;
  • Tomografia komputerowa: badanie radiologiczne. Dzięki niemu neurolog może ocenić stan zdrowia poszczególnych części ciała pacjenta. Dodatkowo, TK umożliwia diagnozowanie nowotworów w obrębie mózgu, a także zmian zwyrodnieniowych różnych;
  • Elektroencefalografia: pozwala na ocenę bioelektrycznych czynności mózgu. Pacjent podczas elektroencefalografii ma założone na głowie elektrody, które rejestrują aktywność neuronów w korze mózgowej;
  • Badanie płynu mózgowo-rdzeniowego: płyn zostaje pobrany za pomocą punkcji lędźwiowej. Jest to wkłucie punkcyjnej igły do kanału kręgowego. Płyn skierowany jest do analizy pod względem właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych;
  • Rentgen czaszki i kręgosłupa: wykonywany jest głównie przy podejrzeniach chorób ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego oraz diagnozy lub wykluczenia schorzeń i zmian kręgosłupa;
  • Elektromiografia: pozwala na zdiagnozowanie zaburzeń mięśniowych o podłożu nerwowym;
  • Elektroneurografia: umożliwia ocenę przewodzenia w nerwach obwodowych;
  • Badania laboratoryjne: zlecone również przez neurologa. Zazwyczaj jest to morfologia, rozmaz krwi obwodowej, badania moczu oraz odczyn Biernackiego.

Odpowiednie przygotowanie się do wizyty u neurologa może zdecydowanie pomóc w postawieniu szybszej i bardziej trafnej diagnozy. Warto więc potraktować tę sprawę poważnie, aby zaoszczędzić sobie stresu.