Jak leczyć zaburzenia błędnika?

Błędnik to niewielka część ucha, która odpowiada za prawidłowe słyszenie oraz utrzymanie równowagi. Znajduje się w uchu środkowym i dzieli na błędnik kostny i błoniasty. Jednym z pierwszych objawów zaburzeń błędnika są zawroty głowy. Jakie są objawy oraz przyczyny tej dolegliwości? I jaki jest skuteczny sposób leczenia chorego błędnika?

Przyczyny i objawy zaburzeń błędnika

W błędniku znajdują się receptory zmysłu słuchu oraz zmysłu równowagi i orientacji w przestrzeni. Zaburzenie błędnika spowodowane jest najczęściej obecnością wirusów lub infekcją bakteryjną, wywołaną bakteriami Streptococcus pneumoniae czy Neisseria meningitidis. Wirusy wywołujące zapalenie błędnika to między innymi wirus różyczki, odry, świnki oraz cytomegalii. Zaburzenia mogą być też wynikiem powikłań po przewlekłym stanie zapalnym ucha środkowego oraz urazów mechanicznych. Stan zapalny błędnika mogą również wywołać pierwotniaki i grzyby. Dolegliwość zwykle rozpoczyna się nagle. Obok zaburzeń równowagi i zawrotów głowy, objawem, którego nie należy lekceważyć, jest gorączka. Może ona świadczyć o tym, że stan zapalny przeniósł się do jamy czaszki. Jeden z nieswoistych symptomów stanowią także omdlenia. Wszystkie powyższe objawy powinny skłonić pacjentów do zgłoszenia się do przychodni lekarskiej, w celu ich zdiagnozowania oraz podjęcia leczenia.

Sposoby leczenia zaburzeń błędnika

W przypadku zaburzeń błędnika leczenie domowymi sposobami nie jest wskazane. Pacjent powinien udać się do laryngologa oraz neurologa. Nieleczone schorzenia błędnika mogą doprowadzić do częściowej lub całkowitej utraty słuchu. Dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnostyka, leczenie i późniejsza rehabilitacja. W celu potwierdzenia diagnozy należy wykonać tomografię komputerową głowy, rezonans magnetyczny, badanie układu równowagi, badanie audiometryczne, RTG kości skroniowej oraz wziernikowanie ucha. Jeśli stan zapalny obejmuje ucho wewnętrzne i struktury czaszki, może doprowadzić do zapalenia opon rdzeniowo-mózgowych lub ropnia mózgu. Wówczas leczenie musi odbywać się w szpitalu na oddziale otolaryngologicznym.