Dlaczego nie wolno zaniedbać zaburzeń rozwojowych?

Zaburzenia rozwojowe u dzieci mogą obawiać się na różne sposoby. Początkowe objawy bywają trudne do zauważenia, więc warto obserwować dziecko i być wyczulonym na wszelkie nieprawidłowości. Mogą one dotyczyć wzroku, słuchu, rozwoju motorycznego czy zaburzeń mowy. Odpowiednio wczesne dostrzeżenie objawów może sprawić, że nieprawidłowości zostaną wyeliminowane. Z kolei w przypadku poważniejszych zaburzeń, objawy choroby mogą zostać zminimalizowane.

Jak objawiają się zaburzenia mowy?

Problemy z mową są jednym z najczęściej spotykanych zaburzeń rozwoju. Ich przyczyny mogą być bardzo zróżnicowane. W przypadku stwierdzenia opóźnień w rozwoju mowy, potrzebna jest terapia językowa. Ważne jest też rozmawianie z dzieckiem, zachęcanie do śpiewania i powtarzania słów. Brak odpowiednio szybkiej reakcji na zaburzenia sprawi, że korygowanie problemów trzeba będzie nadrobić w późniejszym czasie. Jednak problem sam nie minie, więc im szybciej maluch rozpocznie terapię, tym lepiej. Nieskorygowane zaburzenia mowy, w wieku szkolnym stają się zaawansowane, więc ważne jest wspomaganie rozwoju dzieci.
Zaburzenie mowy, które warto jak najszybciej korygować to jąkanie się. Dziecko z tą przypadłością może zacząć bać się mówić

Jaki wpływ na rozwój dziecka ma odpowiednio wcześnie dobrana terapia?

Jednym ze skutków niezauważonych w porę problemów rozwojowych jest dysleksja. Diagnozuje się ją dopiero w wieku szkolnym, ale jest ona spowodowana nieskorygowanymi w czasie problemami rozwojowymi, które mogą objawiać się na wiele sposobów.

Wczesne zauważenie i skorygowanie opóźnień w zakresie poznawczym, czyli np. trudności ze zrozumieniem poleceń, czy trudności ze skupieniem uwagi, pomaga szybko dogonić rówieśników w rozwoju.
Jeśli dziecko jest chore na poważniejsze zaburzenia, takie jak zespół Aspargera, czy autyzm, nie jest możliwe całkowite zatrzymanie zmian. Natomiast zauważenie objawów i leczenie w porę poprzez psychoterapię, pomaga uniknąć rozwoju kolejnych zaburzeń, takich jak depresja, czy ADHD. Poza tym dziecko z zaburzeniami uczęszczające na terapię będzie lepiej radzić sobie w interakcjach z rówieśnikami i dorosłymi.